FAQ – Mountain Works

KONTAKTA OSS

FRÅGOR ANGÅENDE DIN BESTÄLLNING

Vid frågor om din beställning är du varmt välkommen att skicka mail till info@mountainworks.se så svarar vi dig så snart som möjligt. Under rea- och kampanjperioder kan hanteringstiden ta lite längre tid, men vi gör alltid vårt bästa för att hjälpa dig så snart som möjligt.

ÅTERFÖRSÄLJNING & AFFÄRSRELATERADE FRÅGOR

Om du är återförsäljare och intresserad av att sälja någon av våra produkter eller vid andra affärsrelaterade frågor vänligen kontakta info@mountainworks.se.

ALLMÄNT OCH OM MOUNTAIN WORKS

Mountain Works grundades i Sverige år 2002. Våra svenska grundare gav sig ut på ett uppdrag för att föra de bästa innovationerna ner från de största bergen in till staden. Ända sedan dess har vi skapat hyperfunktionellt mode som inspirerar. Du kan läsa mer om vårt varumärke här.

Plagget har legat packat och komprimerat ett tag och behöver därför några timmar för att få tillbaka sin volym och luft. Du kan påskynda denna process genom att skaka och puffa upp jackan och på så sätt hjälpa dunet att fyllas med luft igen. Jackan kan även ha en speciell doft när du öppnar förpackningen men den försvinner efter ett tag.

I våra plagg använder vi endast certifierat dun tillverkat av Allied Feather, som är en av de ledande producenterna av dun i högsta kvalitet. Att samarbeta med dem gör vår produktion pålitlig, ansvarsfull och hållbar. Läs mer om deras mission på: https://alliedfeather.com/.

Att kontrollera vår leveranskedja är viktigt för oss. Alla våra leverantörer är RDS-certifierade. Detta innebär att en tredjeparts kontrollant från RDS kontrollerar våra fabriker och bekräftar att vi följer Responsible Down Standard.

Läs mer om deras arbete på: https://textileexchange.org/standards/responsible-down/.

På Mountain Works strävar vi alltid efter att göra bättre val. De högkvalitativa tygerna är noggrant utvalda med målet att ditt plagg ska hålla över tid. Vi följer utvecklingen av material och tillverkningsprocessernas framsteg varje säsong och därmed ökar vi hela tiden vår hållbarhet, som varumärke, i våra processer och i våra produkter.

Tyvärr inte än. Skicka e-post till vår kundtjänst på info@mountainworks.se så kanske vi kan hjälpa dig.

Du kan när som helst avregistrera dig från att ta emot direktmarknadsförings kommunikation genom att använda avregistrera-funktionen som finns längst ner på varje nyhetsbrev eller genom svara STOP på SMS eller genom att kontakta oss via info@mountainworks.se för att avbryta marknadsföringen mot dig som kund.

STORLEKSGUIDE

Storleksguiden för den produkt du är intresserad av finns på produktsidan i webbutiken. Du hittar även våra storleksguider här.

Alla jackor i herr och dam modellerna är normala i storlek och du kan välja din vanliga storlek, beroende på hur du vill att den ska sitta. För att läsa mer om passformen för en viss stil, så rekommenderar vi att du ser på informationen på produktsidan för en specifik produkt. Alla produktsidor inkluderar mått på modellen och vilken storlek modellerna bär på produktbilderna. Se vår storleksguide och mät ditt kroppsmått för att se vilken storlek dina mått rekommenderar dig att köpa.

Storlekarna är lite större i våra unisex-modeller, men vanligtvis kan du välja din vanliga storlek (förutom om du vill ha lite tightare passform). Se vår storleksguide och mät din kropp för att hitta din storlek, det finns även en tabell för vilken storlek du ska köpa i unisexjackorna. För att läsa mer om passform på en specifik jacka, gå till produktsidan och läs mer om passformen. Du kan också se modellens mått och vilken storlek modellerna bär på varje produktsida.

Tvättråd & Instruktioner

Tvätta enligt tvättråden på tvättlappen.

Blanda inte kläder med olika tvättråd och håll mörka, färgade och vita plagg åtskilda vid tvätt.

Tvätta i den temperatur som anges på tvättlappen eller lägre, eftersom det är den högsta tillåtna temperaturen. Om du är osäker tvätta alltid med lägre temperatur.

Använd inte för mycket tvättmedel och använd inte tvättmedel som innehåller blekmedel.

Plagg med dragkedjor, metallknappar eller detaljer ska inte lämnas att ligga i blöt.

Om det inte anges på tvättlappen, torktumla inte plaggen.

När du tar hand om ditt Mountain Works dunplagg på rätt sätt håller plagget längre. Om du följer de korrekta stegen nedan kan du säkerställa att ditt plagg kommer att fortsätta att prestera som bäst, och se till att du är varm, bekväm och torr.

1. STÄNG ALLA DRAGKEDJOR FÖRE TVÄTT

2. ANVÄND INTE MJUKGÖRANDE TVÄTTMEDEL
Mjukgörande tvättmedel innehåller kemikalier som skadar det vattentäta membranet i tygerna och drastiskt minskar vattentåligheten i skal materialet.

3. TVÄTTA MED SKONSAM TVÄTT I 40 GRADER CELSIUS

4. VÄND JACKAN AVIGT FÖRE TORKNING
Detta är viktigt för att få dunet i jackan helt torrt. Skalmaterialet i jackan är ofta vattentätt eller vattenavvisande vilket förhindrar dunet att bli torrt om jackan inte är vänd avigt.

5. LÄGG I TORKTUMLAREN MED 3–4 TENNISBOLLAR
Tennisbollarna hjälper att den varma luften kan flöda in i dunet och säkerställer så dunet blir torrt och fluffigt.

6. TORKA I MEDELHÖG VÄRME TILLS PLAGGET ÄR HELT TORRT

BESTÄLLNING

Du hittar en lista över våra återförsäljare nedan:

JOEL & JOLINA Lilla Brogatan 23, 503 35 Borås

INDIVID NORDBY Nordby Köpcenter 1611, 452 92 Strömstad

UTOMHUS STENINGE Steninge Slottsväg 141, 195 91 Märsta

Alla priser är i lokal valuta och inkluderar lokal moms. Vi erbjuder olika betalningsalternativ via Shopify Payments som kan variera från land till land.

Ett e-postmeddelande skickas automatiskt till den e-postadress du angav vid beställningen. Om det uppstår problem med din beställning kommer vår kundtjänst att kontakta dig.

Du kan skicka ett e-postmeddelande till vår kundtjänst på info@mountainworks.se om du vill avbryta beställningen. Om din beställning har packats och skickats kan vi tyvärr inte annullera beställningen. Du kan använda ångerrätten när du tar emot försändelsen. Se punkterna nedan angående returer och byten.

Skicka gärna ett e-postmeddelande till oss på info@mountainworks.se. Du får svar inom 24–48 timmar på vardagar (måndag-fredag).

Du behöver inte betala tullavgifter, i Norge är säljaren KMP Online AB, norsk filial (922 713 952MVA). Det betyder att du inte behöver betala tull vare sig vid beställning eller retur.

FRAKT OCH SPÅRNING

Vänligen gör din beställning före utgången av följande datum i enlighet med ditt leveransland:
• Sverige, Danmark: 17 dec Finland, Belgien, Nederländerna, Irland, Tyskland, Frankrike, Spanien, Grekland, Estland, Litauen och Lettland: 15 december.
• Norge: 14 december kl. 11.00.

Vi kan inte garantera leverans före jul men vi kommer att göra vårt bästa för att se till att din beställning skickas i tid. Våra rekommendationer är baserade på information från våra leveranspartner och bör endast ses som rekommendationer.

Vi skickar till Sverige, Norge, Danmark, Finland, Belgien, Nederländerna, Irland, Tyskland, Frankrike, Spanien, Grekland, Estland, Litauen och Lettland.

Om det inte är möjligt för dig att köpa så kan det bero på att vi inte skickar till ditt land. Vänligen kontakta kundtjänst på info@mountainworks.se för mer information.

Vi har 39 SEK fraktavgift på alla beställningar. Köper du i annan valuta, så räknas beloppet i din lokala valuta. I kassan kan du se alla kostnader inklusive fraktavgiften.

SVERIGE & INTERNATIONELLT

Alla våra produkter skickas säkert och snabbt med Postnord. Beställningar behandlas måndag till fredag, 8:00 till 15:00 CEST, exklusive stora helgdagar, och skickas vanligtvis 1–2 arbetsdagar från det att en beställning görs. Paketet når dig vanligtvis inom 1–7 arbetsdagar. Spårningsnumret kommer att skickas till dig via e-post. Om du inte har fått ett mejl inom 4 arbetsdagar från det att du lagt din beställning vänligen kontakta info@mountainworks.se.

 

NORGE

Alla våra produkter skickas säkert och snabbt med Bring. Beställningar till Norge behandlas på tisdagar och fredagar. Din beställning måste vara oss tillhanda före måndag kl. 11.00 för att inkluderas i tisdagens försändelse, eller torsdag kl. 11.00 för att ingå i fredagens försändelse. Gäller ej röda dagar!

För Norge: Från att ditt paket har hämtats från vårt lager i Sverige av Bring tar det vanligtvis mellan 4-7 vardagar innan det når ett ombud, beroende på vart i Norge du bor. Tänk gärna på att ditt spårningsnummer uppdateras först efter att försändelsen har anlänt till Brings terminal i Oslo, Norge.

Alla våra beställningar till Norge skickas med Bring och i samband med Brings avisering har du möjlighet att omdirigera ditt paket och välja hemleverans. Vid val av hemleverans tillkommer en extra kostnad som ska betalas direkt till Bring. Du som kund står för denna kostnad och den återbetalas inte vid retur!

Priset för omdirigering styrs när du som mottagare väljer att omdirigera paketet och priserna för hemleveransomdirigering är:

57 NOK vid beställning av omdirigeringen samma dag som du får meddelandet.

89 NOK vid beställning av omdirigering efter detta.

42 NOK för varje extra paket som skickas tillsammans från samma avsändare.

Det borde inte hända men tyvärr försvinner, stjäls eller skadas ibland paket. Vi tar ansvar för produkter som skadas eller kommer bort under leverans till dig.

Via Postnord: Om du upptäcker att varan som du mottar är transportskadat, eller om du upptäcker att någon vara saknas på grund av transportskadat emballage, så måste du göra en reklamation inom 24 timmar efter mottagandet om det handlar om en synlig skada. Det är därför viktigt att du kontrollerar din försändelse vid mottagandet så att det inte är transportskadat. Vänligen upprätta en reklamation senast inom 24 timmar efter att du mottagit paketet direkt via Postnords hemsida https://portal.postnord.com/claimspublic/. Kontakta sedan vår kundtjänst på info@mountainworks.se och ange ditt ärendenummer som du fått via Postnords hemsida till oss, så tar vi det vidare med Postnord. Behåll emballage och produktens förpackning vid en transportskada.

Via Bring (endast Norge): Om du upptäcker att varan du får är skadad under transporten måste du göra en reklamation så snart som möjligt. Det är viktigt att du kontrollerar din försändelse vid mottagandet för att upptäcka eventuella transportskador. Eventuella transportskador ska du anmäla direkt på utlämningsstället eller till postchauffören, så att de kan registrera att paketet har skadats under transporten. Kontakta sedan vår kundtjänst på info@mountainworks.se och berätta vad som har hänt, vilka produkter som saknas eller är skadade och ta bilder så tar vi det vidare med Bring. Behåll emballage och produktens förpackning vid en transportskada.

När vi har skickat beställningen från lagret får du en leveransbekräftelse via e-post med spårningsnumret. För att spåra din beställning, klistra in ditt spårningsnummer här:

SVERIGE & INTERNATIONELLT: https://www.postnord.se/en/our-tools/track-and-trace

NORGE: https://sporing.bring.no/sporing/. Tänk gärna på att ditt spårningsnummer uppdateras först efter att försändelsen har anlänt till Brings terminal i Oslo, Norge.

RETURER OCH BYTEN

Den korta versionen av vår retur policy:

Under jultiden, från 9 november har vi förlängd returrätt fram till 10 januari 2024

Du kan returnera produkten inom 30 dagar efter leverans.

Produkten måste vara i nyskick med lapparna fastsatta.

Vill du byta till en annan storlek? Returnera produkten för återbetalning och beställ en ny.

Fick du fel vara eller är den skadad? Kontakta oss så löser vi det.

Vi har gratis returer. En förbetald returfraktsedel finns i paketet tillsammans med dina produkter, följ instruktionerna som finns på lappen när du gör en retur.

Om du inte är helt nöjd med ditt köp så kan du returnera produkterna inom 30 dagar.

En följesedel med returinformation och en returfraktsedel ingår i paketet tillsammans med dina produkter. Fyll i dina uppgifter och lägg in i paketet tillsammans med varan du ska returnera och placera returfraktsedeln på paketet. Använd gärna samma påse som du fick produkterna i, och därmed minimera miljöpåverkan. Om du bor i Norge, se svaret längre ner.

Observera att vid retur kan du endast lämna paketet hos ett postombud som erbjuder returer för Postnord. Be alltid om ett kvitto då detta är ditt bevis om att du har lämnat din retur hos ett postombud.

Returnerade varor måste vara i nyskick med originalförpackning och etiketter. Vänligen undvik att bära parfym eller deodorant som kan lämna märken eller doft på produkten när du provar den. Vi kommer inte att kunna acceptera returen om dessa instruktioner inte har följts.

En följesedel med returinformation ingår i paketet tillsammans med dina produkter. Fyll i dina uppgifter och lägg dem i paketet tillsammans med produkten du ska returnera. Innan du skickar tillbaka produkten, vänligen kontakta oss via e-post på info@mountainworks.se och ange ordernummer och vilka varor som ska returneras, vilken storlek och antal varor som ska returneras. Därefter skickar vi dig en returfraktsedel via e-post som du kan skriva ut och sedan lägga returfraktetiketten ovanpå paketet och lämna in den hos Brings postombud.

Om du av en slump inte fick en returfraktsedel eller retursedel i ditt paket, vänligen kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig. Vi står inte till svars om du som kund bestämmer dig för att INTE använda returfraktsedeln som gjorts av oss när du returnerar ditt paket. Produkter som returneras mot postförskott godkänns inte av oss.

Vid godkänd retur sker återbetalning så snart som möjligt. Återbetalning kommer att betalas till samma betalningsmetod som du använde vid köpet.

Från att vi mottagit din retur kan det ta upp till 14 arbetsdagar innan en återbetalning sker, men vi gör vårt yttersta för att hantera varje retur så snart vi kan. Du kommer att få ett e-postmeddelande som bekräftar att din retur har behandlats.

Återbetalningen sker till samma betalningsmetod som du använde vid den ursprungliga ordern. Det tar överlag mellan 2-5 vardagar tills pengarna är återbetalda. Om du valt att betala med faktura rekommenderar vi att du betalar fakturan eller kontaktar Klarna för att förlänga betaltiden, för att undvika risken för onödiga påminnelseavgifter.

Ibland kan en retur registreras i olika omgångar och det tar då upp till 48 timmar innan din retur är helt slutförd. I detta fall kan du alltså komma att få två eller fler returbekräftelser.

Fyll i returformuläret som ingår i paketet, på samma sätt som vid alla returer, och gör sedan en ny beställning med önskad vara. Om du har köpt en rabatterad vara och önskar att byta storlek, vänligen skicka e-post till oss innan du lägger din nya beställning så hjälper vi dig. Vi har inte möjlighet och kreditera rabatter i efterhand på befintliga beställningar.

Om produkten är felaktig, vänligen kontakta oss via e-post på info@mountainworks.se och ange ordernummer, bilder och en kort beskrivning som förklarar felet så återkommer vi till dig så snart som möjligt. Vi skickar ut en ny returetikett som du kan använda om din reklamation godkänns.

Vi godkänner inte produkter som är skadade till följd av daglig användning eller produkter som inte är köpta i vår webbshop.

VILLKOR

Läs igenom villkoren noggrant innan du beställer produkter från oss. Du hittar våra allmänna villkor, integritetspolicy och cookiepolicy här.